fredag den 6. december 2019

Anmeldereksemplar: Ovanienprofetierne #3 - Ildstorm.

Ovanienprofetierne. 

Titel: Ovanienprofetierne #3 - Ildstorm.

Forfatter: Lene Dybdahl.

Forlaget: Tellerup.

Udgivet: 15/09-2019.

Antal sider: 446.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er tilsendt af forfatteren, 
så mange tak til hende! 


Ildstormen.

I stormen af ild skal prøven stå. Vil kærlighed sejre eller riget forgå?

I nord forbereder adelshusene sig på krig, og mod syd samler sultanen sine tropper for at gå efter magten i kongestaden.

På Stormenborg drømmer Skyriel sig langt væk. Hun føler sig fanget mellem familiens og Alainons planer, men hvad vil hun selv?

Med hjælp fra den bortløbne slave Nitu finder hun svaret.

Det bliver begyndelsen på en rejse gennem Ovanerrigets mørkeste afkroge fra uhumske fangehuller, til kulsorte krypter og en storm af ild. Men også kærligheden lurer i jagten på Den Tredje Profeti.


Så har jeg fået læst den afsluttende del af Ovanienprofetierne, og den vilde Skyriels eventyrer, og hvor må jeg sige den skuffede ikke, den var spændende, medrivende, nervepirrende og underholdende, dette er helt klart en fantasy serie der er endt højt på min liste over ynglings fantasy bøger, og det helt sikkert en serie jeg ser frem til at genlæse.

Skyriel er endt på Stormborgen ved sin morder og morderens fader, og der forventes af hende at hun bliver uddannet så hun en dag kan overtage Stormborgen, dette er dog ikke Skyriel´s ønske, og hun har ingen planer om at blive, for hun vil stoppe Alainons planer trods han ikke er interesseret i det. 
Men fortsat spreder blodbæstet sig og ingen kan finde en kur for sygdommen. 
Og samtidig presser Ovanienprofetien sig stadig på ved Skyriel, trods hun stadig er sikker på den ikke omhandler hende, så er der en anden der presser hårdt på, og giver hende skubbet videre. 
Vil hun følge profetien? Får hun stoppe Alainon i sine planer, eller må hun følge ham trods han ikke vil have det? 
Og hvad med kærligheden som også spire og sætter tankerne igang ved Skyriel?

Bogen her starter som sådan forholdsvis roligt ud med vi ser hvordan Skyriel har det på Stormborgen med sin familie som hun endelig er blevet genforenet med, dog er det ingen fornøjelse, for skyriel har ingen intentioner om at blive oplært til adelsdame eller overtage Stormborgen en dag.
Derfor er der også en trykket stemning, og den kan man virkelig fornemme som læseren, hvilket jeg vil sige er en ren fornøjelse, elsker at kunne virkelig føle hvad karakterene gør.
Men det heller ikke fordi vi bliver længe på borgen, for inden vi ser os om, så er Skyriel videre på endnu flere vilde, farlige og spændende eventyrer.
Men under hendes rejse og eventyrer vokser hun også med tiden, og bliver mere moden, hvilket jeg vil sige var en fornøjelse at følge.
Jeg vil ikke gå i alt for mange detaljer omkring hvad der sker i løbet af bogen, for det vil jeg næsten hellere selv have i skal opleve, men jeg kan sige så meget at der kommer en kamp om en trone, men også endnu flere drager! Der kan ikke komme nok drager.

Lene Dybdahl er en utroligt dygtig forfatter, hun formår at gøre sit sprog levende, spændende og fangende samtidig med hun bruger rigtigt mange detaljer, dog uden at det går hen og bliver kedelig.
Jeg nød fra første bog at være i det her lidt middelalder univers med magi, drager og spænding, og det ændrede sig bestemt ikke i denne slutning, jeg var fanget fra første kapitel af.
Kapitlerne er også delt op i omkring tre personer, hvilket gjorde at kapitlerne nogle gange sluttede ret spændende, og gjorde man som læser bare måtte læse videre for at finde ud af hvad der nu ville ske fordi at kapitlerne skifter mellem personerne hele tiden.
Dette er en serie jeg må sige er utroligt spændende, den fortjener alt ros den kan få, og jeg kan kun anbefale jer fantasy elskende læsere at gå igang med den, for den er fantastisk.





Bogen er tilsendt af forfatteren til en anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar