fredag den 20. december 2019

Anmeldereksemplar: Smukke dreng.

November.

Titel: Smukke dreng.

Forfatter: Charlotte Fischer. 

Forlaget: Tellerup.

Udgivet: 16/11-2019.

Antal sider: 376.

Antal stjerner: 4/5.

Bogen er tilsendt af forfatteren, 
så mange tak til hende! 

Smukke dreng.

På langs. Ikke på tværs, siger stemmen i mit hoved.
Jeg prikker skalpellens spids ned mod huden.
Tryk hårdere!
Jeg bider tænderne sammen.
Mørkt blod pumper ud.
Jeg skærer videre.
Du skal ikke stoppe nu! Du skal ikke reddes. Du skal dø! Du fortjener at dø!
Tårerne vælter ud af mine øjne.
Jeg er ensom, mit hjerte er knust. Hvorfor er der ingen der holder om mig?
Ingen vil holde om dig fordi du ikke fortjener det! Du kan lige så godt dø, svarer stemmen i mit hoved.

17-årige Nor bor i Nordsjællands dyreste postnummer, går på privatskole, har de rigtige venner og den smukkeste kæreste.
Udadtil har han alt, men hjemme og indeni, er det et helvede. Dag efter dag bliver han nedgjort af sin far som hader ham, og stedmoren udnytter ham når faren vender ryggen til.
Skammen og frustrationerne vokser, og det eneste Nor drømmer om er at komme væk ..



Smukke dreng var en bog jeg havde glædet mig til at læse ligesiden jeg første gang hørte om forfatteren var igang med den. For det er ikke nogen hemmelighed jeg har været ret vild med forfatterens første serie - Sjælevandrer. - Så jeg var meget spændt på hvordan det nu ville ende i noget realisme istedet for fantasy, og jeg må sige det har hun klaret godt!
Jeg var hvert fald ikke skuffet over Smukke dreng.

Nor er 17 år, bor i Nordsjællands dyreste postnummer, går på dyr privatskole, en lækker kæreste, og en rig far. Og så tænker man hvad mere kunne han mangle?
Men Nor er presset, hans far holder ikke af ham, farens kæreste misbruger ham. Og som skammen vokser og han ingen har at tale med, forsøger han sig med selvmord. 
Det eneste han drømmer om er bare at komme væk fra alt og alle.

Da jeg først begyndte at læse blev jeg hurtigt fanget af bogen, og havde virkelig svært ved at lægge bogen fra mig igen.
Ud fra bagsideteksten kan man jo godt regne ud af at Nor har det altså ikke let, han lever i en verden hvor han bliver misbrugt, gruppepresset, lider under stort omsorgssvigt, og det har bestemt ikke gjort det let for ham. Han har det hele tiden dårligt, og føler ikke han har nogle der elsker ham.
Flere gange under læsningen fik jeg ondt i maven, og tårerne trillede da også et par gange på vegne af Nor.
Men jeg vil ikke afsløre for meget af handlingen, men efter han kommer lidt væk fra Nordsjælland, oplever han nogle gode ting, nogle ting der er gode for ham, og hvor nød jeg at se det. Men hans fortid har trods alt mærket ham, og det tydeligt at mærke.

Forfatter Charlotte har virkelig formået at lægge følelser ind i sproget, jeg kunne virkelig mærke sorgen, frustrationerne og stresset fra Nor når jeg læste, hvilket jeg vil sige gjorde læseoplevelsen bedre, for det gjorde også jeg følte det var ægte, og ikke bare ord på papir.
Men Charlotte har også brugt mange detaljer, alt fra fodboldkampene, misbruget, festerne, omgivelserne, og væremåder fra de forskellige personer.
Og trods vi kun følger Nor i løbet af bogen, følte jeg også vi fik en del fra bipersonerne som fx faren, vennerne, familien og kæresten, jeg følte de havde en baggrund, og ikke bare var bipersoner.
Det her er helt klart en barsk og hård bog at læse, men den er også godt skrevet, og har altså også noget glæde i sig undervejs, så jeg kan altså kun anbefale jer at læse den.


Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar