søndag den 22. december 2019

Anmeldereksemplar: Er du okay, Helene?

Helene. 

Titel: Er du okay, Helene? 

Nr i Serien: 5. 

Forfatteren: Anika Eibe.

Forlaget: Tellerup.

Udgivet: 16/11-2019.

Antal sider: 176.

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forfatteren,
så tak til hende! 

Er du okay, Helene? 

Voldtægt.
Jeg havde nægtet mig selv at sætte navn på det hele weekenden.
Men nu eksploderede ordet og satte verden i stå.
Dræbte tiden og standsede mit åndedræt. Så kraftfuldt var det.
Men det var sandt.
Det var rigtigt.
Han havde voldtaget mig.

Jeg tørrede næsen, og snottet trak glinsende spor over gåsehuden på min hånd.
For fanden, hvor var jeg dog åndssvag!
Jeg havde vel ikke været i tvivl om hvad han ville?
Hvad alle ville når man kyssede til en fest, og så trak sig væk fra de andre.
Det var for fanden ikke raketvidenskab.

Men hvorfor havde jeg ikke vidst ...
Hvorfor havde jeg ikke forudset ...?
For helvede, hvor var jeg dum!
DUM! DUM! FUCKING DUM!





Dette var en bog jeg var spændt på at gå igang med, for de første fire bøger i denne serie må jeg sige har været gode bøger, og jeg må sige at denne femte bog var bestemt også godt skrevet.
Som de første fire, kan denne bog også læses uden at have læst de andre. Bøgerne skifter nemlig person hver gang, dog inde fra den samme skoleklasse.

Han voldtog mig. 
Jeg ville ikke sætte ord på det hele weekenden, jeg følte det var min egen skyld. Jeg skulle ikke være gået med ham. Jeg skulle have skreget. Jeg skulle have gjort noget, men jeg kunne ikke. Jeg blev lammet af skræk. 
Nu det ude, og alle hader mig. 
Ingen tror på mig. Alle tror jeg ville. 
MEN jeg ville ikke. 
Jeg føler mig dum.
Hvorfor mig? Hvorfor forudså jeg det ikke? 
Fucking dumt.

Anika Eibe har valgt et ret seriøst og voldsomt emne, nemlig Voldtægt / Daterape. Jeg kan forstille mig der hverken har været let eller behageligt at skrive om det. Men jeg vil sige hun har gjort det godt. Jeg synes på en måde det fedt at hun har turdet at skrive om noget så seriøst, at hun har taget fat i så vigtigt et emne, det synes jeg er fedt.

Da vi møder Helene, møder vi hende faktisk allerede under voldtægten, vi ser hvordan hun reagere, både under og efter.
Men vi følger faktisk ikke Helene særligt længe, måske en uges tid. Det er jo også en kort bog. Men trods den var kort, synes jeg vi fik en del fra Helene.
Helene er i mine øjne en modig og stærk tøs, og hvor fik jeg ondt af hende på grund af alt det hun kommer igennem, bare fordi hun ikke valgte at være stille om hvad der skete hende.

Sproget i bogen er letlæselig, og let at følge med i. Men der er også kraft i sproget, det tydeligt at mærke følelserne, der er lagt i det. Men undervejs er der også brugt godt med detaljer, der gjorde det føltes en tand mere ægte.
Jeg sad under hele læsningen med en stor knude i maven over det der sker, for det en skrækkelig behandling Helene kommer ud for, og jeg skal være ærlig og sige tårerne trillede også flere grundet følelserne man kan mærke når man læser bogen.
Men ser vi lidt bort fra det her seriøse emne, så var det en godt skrevet bog, og jeg er glad for jeg i sidste ende læste den trods det voldsomme emne.
Det en bog jeg kan anbefale, men også lige vil nævne at god kan være voldsom hvis man har været ude for noget ligne eller bare er meget følsom.



Bogen er tilsendt af forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar