mandag den 9. december 2019

Anmeldereksemplar: Himmelkrystallens børn #1 - Mordet i elverskoven.

Himmelkrystallens børn.

Titel: Himmelkrystallens børn #1 - Mordet i Elverskoven. 

Forfatter: Mette Østergaard Filsø.

Forlaget: Forfatterskabet.

Udgivet: 15/05-2019.

Antal sider: 288. 

Antal stjerner: 1/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Mordet i Elverskoven. 

En sagte lyd nåede hendes øre. Den var ikke mere end en hvisken i vinden, men alligevel anderledes end alle de andre lyde i den tyste, hemmelighedsfulde skov. En gispende, rallende lyd.

Anna lever et stille liv i byen Jyss hos den gnavne enkefrue Kerstin, da hun møder en gruppe fremmede rejsende på markedet. Sammen med dem drager hun ud på sit livs rejse mod skoven Merth, der ifølge de gamle sagn er hjemsted for elvere.

Rejsen kommer hurtigt til at overgå hendes vildeste fantasier, men også hendes værste mareridt, for de rejsende gemmer på en mørk hemmelighed, der ikke kan forblive skjult for evigt.


Mordet i elverskoven var en bog jeg havde glædet mig til at gå igang med, og alligevel havde en del høje forventninger til. Desværre var dette en bog der allerede 24 sider inde tabte min interesse, og skuffede mig dybt. 
Dette er heller ikke en serie jeg har planlagt at læse videre på. Dog vil jeg med det samme sige at min anmeldelse her af bogen jo udelukkende er min mening, i skal endelig give den en chance hvis i vil det.

Anna lever sit liv i den stille by Jyss, men længes efter mere, efter eventyrer, spænding, bare noget andet end det stille liv i Jyss. 
En dag kommer nogle fremmede rejsende igennem byen, og hurtigt bliver hun blandet ind i deres rejse og drager sammen med dem mod skoven Merth, som skulle være hvor elverne lever. 
Rejsen kommer dog til at ændre sig til noget vildere end hun havde forventet sig da de ender ved elverskoven. 
Hvad foregår der egentlig i den skov? Og hvad for en hemmelighed er det egentlig de rejsende holder på?

Jeg havde det meget svært ved karakterne i denne bog, og specielt Anna. 
Anna er vild, lige på og en smule opmærksomheds krævende synes jeg, jeg kunne fra starten af slet ikke lide hende. Hendes opførsel, væremåde og snak irriterede mig. 
Men de andre karakterer virkede faktisk også bare tørre, de manglede virkelig noget sjæl og energi. Og så gik bipersonerne specielt i et med tapetet som man siger det, jeg følte intet ud over kedsomhed for dem. 

Sproget i bogen var desværre også meget fladt, der manglede noget spænding, følelser, drama og intensitet, hvilket også gjorde det til tider virkede som om handlingen blev forhastet igennem bare for at nå en slutning. 
Grunden til den overhovedet kunne komme op på en hel stjerne efter min mening var at hvis bare der var lagt noget mere arbejde i bogen, noget mere intensitet i sproget og karakterne, så ville dette virkelig havde været en spændende bog, for den har virkelig et interessant plot med de her elvere, og den mystiske hemmelighed de rejsende gemmer på. Men det var der bare ikke, og det gjorde det bare til virkelig tung og kedeligt læsning for mig. 
Men som jeg skrev i starten, lad jer endelig ikke farve helt sort af min anmeldelse, måske er bogen noget for jer læsere? Jeg var desværre bare ikke imponeret. 



Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar