lørdag den 7. december 2019

Anmeldereksemplar: Rød og Blå #1 - Den sorte enkes by.

Rød og Blå.

Titel: Rød og Blå #1 - Den sorte enkes by.

Forfatter: Nicole Boyle Rødtness.

Forlaget: Alvilda.

Udgivet: 03/10-2019.

Antal sider: 440.

Antal stjerner: 5/5.

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Den sorte enkes by.

Rød og blå 1: Den sorte enkes by
I byen Viduana lever mænd og kvinder helt adskilt. Opdelingen bevarer freden i en verden af kaos. Men ikke alle kan overholde grænsen mellem kønnene …

CLARA er lige fyldt 18 år og er nu tvunget til at deltage i forplantningspligten.
SILAS lever under slavelignende tilstande i mændenes kvarter. Han vil gerne ændre byen, men det kræver et ubærligt offer at få indflydelse.
EMMAs mor dør, og hun må flytte ind hos sin bedstemor, den sorte enke, som regerer Viduana med hård hånd. Men Emma skjuler en hemmelighed, der kan koste hende livet.

Velkommen til Viduana, hvor forelskelse er forbudt, og ethvert forsøg på flugt straffes med døden.

DEN SORTE ENKES BY er første bog i trilogien RØD OG BLÅ.




Rød og Blå #1, var en bog jeg var vildt spændt på at gå igang med, for da jeg første gang hørte fra forfatteren af bogen, hvad den egentlig handlede om, var jeg på med det samme, og som anmeldelserne begyndt at strømme ind fra andre læsere blev mine forventninger højre og højre, og hvor må jeg sige den levede op til alle mine forventninger og så meget mere!

Clara er lige blevet 18 år, og skal nu deltage i forplantningspligten som alle kvinder er underlagt af i byen Viduana, fra den dag de bliver 18 år og frem til de ikke længere bløder skal de bære børn så byen kan overleve.
Silas lever i mændenes kvarter, som man mere eller mindre kan kalde under slave ligende forhold. Hans inderste ønske er at ændre vilkårene, og gøre stedet bedre, men for at kunne det skal han ofre noget.
Og så der Emma, som bær på en hjemmelighed der kan spille på liv og død, en der er konstant fare for Emma lige fra det øjeblik hendes mor dør, for nu kan moreren ikke længere beskytte Emma og deres farlige hemmelighed.
Hvad vil der ske for de tre personer? 

Da jeg først begyndte på bogen, kunne jeg slet ikke slippe den igen før jeg var færdig. Jeg sad med en følelse af at bogen bare have læst sig selv, at det slet ikke var tekst på papir, men at jeg var der, fulgte disse tre hovedpersoner på sidelinjen i alt hvad der skete for dem, lige fra det barske, voldsomme, kærligheden, erotikken, og dramaet, jeg så det hele fra de mindste detaljer hvilket gjorde det til en fantastisk og levende læseoplevelse.

Som sagt så følger vi tre personer igennem bogen - Clara, Silas og Emma. - Og vi får sådan set et par kapitler af hver person af gangen, og jeg vil sige det var en super fin opdeling, og jeg sad ikke med følelsen af at den ene karakter var mere fremtrædende end den anden, de var alle tre gjort lige interessante, spændende og nervepirrende at følge.
Nicole Boyle Rødtnes er utroligt dygtig til at beskrive og livliggøre sine karakterer, uanset køn så fik jeg ikke følelsen af at der manglede noget, og det samme med hendes bipersoner, de faldt ikke i med baggrunden, de var fremtrædende og havde deres egne stemmer.
Men ud over godt skrevet personer, så formår hun virkelig også at bruge utroligt detaljerede detaljer omkring byen, reglerne, omgivelser, oplevelser og følelserne, der manglede virkelig intet til at kunne forstille sig at man gik i byen, og så hvordan de levede, hvilket var en ting der bare gjorde læseoplevelsen så meget bedre for mig.

Dette er en start på en fantastisk spændende dystopi trilogi som jeg næsten ikke kan vente på at læse videre på når anden og tredje bog engang udkommer.
Men dette vil jeg også sige er min favorit bog fra denne forfatter, og jeg kan virkelig ikke anbefale bogen nok! Læs den, og hold forhåbentligt lige så meget af den som mig.



Bogen er tilsendt af forlaget og forfatteren til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar