lørdag den 21. november 2020

Anmeldereksemplar: Skaberens våben #3. - Lysets vogter.

Skaberens våben.

Titel: Skaberens våben #3. - Lyset vogter. 

Forfatter: Marie-Louise Rønning. 

Forlaget: Dreamlitt. 

Udgivet: 25/09-2020.

Antal sider: 396. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så tusind tak til dem! 

Lysets vogter.

"Noget så ubetydeligt som døden vil aldrig kunne skille os ad."

Efter et skæbnesvangert opgør må Victoria Engelbrandt sande, at det værste bedrag er det, der sker i egne rækker. 
Samtidig er de alliancer, som Matthew satte ud for at genoplive, ikke længere glædende. Drevet af ønsket om retfærdighed, rejser hun og Matthew afsted for at forhindre Rådets nedslagtning af Folket og de forsvarsløse Tusmørkebørn i Sverige. 
En rejse der fører dem tættere på Skaberens Våben og det uundgåelige opgør med De Sorte Heks – et opgør der ikke kun handler om, hvem der vinder eller taber, men om hvem der overlever.



Så har jeg endelig fået læst den tredje og sidste bog i serien - Skaberens våben. - Og hvor er det en fortsættelse jeg har gået og ventet længe og spændt på! 
Denne afsluttende bog i serien overraskede, og tilfredsstillede mig. Dette var helt bestemt en dejlig slutning på serien, og jeg kunne ikke have set den bedre! 

Da jeg begyndte på bogen her, kunne jeg ikke huske meget fra de første to bøger, og slet ikke slutningen på anden bog. Men da jeg kom i tanke om det, sad jeg også bare spændt med en knude i maven af nervøsitet for hvad der ville ske. 
Samtidig tog det mig nu også lidt tid at falde ind i universet og bare flyde med fortællingen, for som sagt var mange detaljer gået tabt i hukommelsen. Men jo længere ind jeg kom, og jo flere detaljer der blev genopfrisket, jo nemmere blev det også bare at flyde med historien og følge Victoria, Matthew og Will på sidelinjen. 

Victoria, Matthew og Will er alle som jeg husker dem, og jeg nød endnu engang at få lov at følge dem alle på sidelinjen igen i denne afsluttende bog. 
Alle tre gennemgik noget af en udvikling igennem de første to bøger, og det gør de endnu engang i denne tredje, og jeg vil sige at de alle formår at blive pænt modne med tiden. 
Igennem denne tredje bog sker der en del, og vi kommer virkelig rundt i landet med dem alle. Vi kommer blandt andet rundt i Sverige, Frankrig og Tyskland, og lidt flere steder, nogle var vi også i, i anden bog, men nogle er nye for os. Så vi kommer nu alligevel endnu engang godt rundt i landet med de tre. Men det blev aldrig for meget, jeg synes at Marie-Louise alligevel har formået at sprede det godt ud over de næsten 400 sider. 
Dette er jo også den afsluttende krig med Den Sorte Heks, så vi følger Victoria og hendes forberedelse på denne sidste kamp, og hvor var jeg egentlig spændt på hvordan det hele ville ende i sidste ende, for jeg havde faktisk ingen ide om det, og jeg må sige jeg blev faktisk lidt overrasket over slutningen, men den var god, og jeg tror ikke den kunne være blevet bedre på andre måder. 
Igennem denne bog følger vi Will meget mere end i de to første bøger, og det gav bare et endnu større indblik i hvem han er og hvordan han har det inderst inde, og jeg følte virkelig jeg kom til at kende ham godt, og jeg nød virkelig at følge ham i hans personlige udvikling, for han gennemgår en stor udvikling fra første bog. 

Sproget i bogen er som i de to første dejligt let, men der er meget tekst på siderne, og kan måske godt gøre det tager lidt tid at komme igennem bogen for den mere langsomme læsere. Men den spændende handling, som også indeholder rigeligt med humor som i de to første, gør bare at læsetempoet går lidt hurtigere. 
Marie-Louise er super god til at bruge massere af detaljer til at beskrive alt, og specielt omgivelserne vi kommer ud i, jeg havde virkelig intet problem med at forstille mig det hele trods hukommelsen drillede lidt i starten, så det et stort plus for mig. 
Men hun er også super god til at gøre sine bipersoner fremstående og ægte. Vi møder mange folk denne afsluttende bog, og der må jeg nok sige det godt kunne blive lidt forvirrende til tider. Men hun har formået at give dem liv og en stemme og det elskede jeg. 
Altså alt i alt vil jeg sige at dette var en fantastisk slutning på en vidunderlig serie, og jeg kan kun anbefale den!




Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar