onsdag den 24. juni 2026

Anmeldereksemplar/Reklame - Mørkt Paradis #2. - Utæmmet.

Mørkt paradis. 

Titel: Mørkt Paradis #2. - Utæmmet.

Originalt sprog: Svensk. 

Forfatter: Maria Hernius. 

Udgivet på dansk ved: HiReader. 

Udgivet på dansk den: 19/03-2026. 

Antal sider: 384. 

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Utæmmet. 

Jaget. Vilde. Undertrykte.

Efter udfordrende prøvelser og voldsomme kampe har Ild og Måneklanen opnået det umulige. Men fjenden er konstant på jagt. Væsnernes aktivitet stiger, og selv den dybeste vildmark er ikke længere et sted at gemme sig.

I håb om at finde hjælp til at befri andre mennesker fra væsnernes gårde - og få svar på, hvor hun kommer fra - begiver Ild og hendes venner sig gennem det forfaldne Europa. Sammen skal de krydse et landskab af ruiner og forræderisk smuk, men dødbringende natur.

Er søgen efter svar de ofre værd, som det mørke paradis kræver? Og hvem er egentlig den virkelige fjende i en verden, hvor alle gør alt for at overleve?




"Utæmmet", er fortsættelsen til "Mørkt Paradis" som tog mig med storm og var umulig at lægge fra sig når man først kom i gang. 
Jeg må sige at efter den vilde start på serien havde jeg utroligt høje forventninger til denne fortsættelse, som jeg må sige jeg også måtte begynde på ligeså snart jeg havde læst den første færdig. 
Nu er jeg så færdig med den, og kan fortælle den levede op til alle forventningerne, hvis ikke mere. Det var bestemt en medrivende fortsættelse, og nu må jeg vente tålmodigt på den tredje udkommer på dansk, forhåbentligt skal vi ikke vente alt for længe på den! 

Som sagt begyndte jeg på denne to'er lige da jeg havde afsluttet første bog, så alle detaljerne sad friskt i hukommelsen da jeg begyndte på den. 
Ild, som tidligere var M24 formåede sammen med Falk og måneklanen at befrie nogle af sine kære fra forskningsfarmen i slutningen af første bog, og her fandt Ild M03, en hun ellers troede hun havde mistet mange år tidligere. 
Men ikke nok med det så har de fundet et redskab som viser dem hvor der er flere farme og muligvis et sted hvor der slet ikke lever væsner, hvor menneskerne kan leve i det frie. 
I håb om at finde et sted hvor de kan leve i det fri begiver Ild og hendes venner sig gennem Europa, som bestemt ikke bliver en fredelig rejse. 

Første bog var meget worldbuilding, men denne fortsættelse fokuser lidt mere på selve handlingen og væsnerne selvom vi stadig får små informationer her og der som giver et bedre billede af den verden Ild lever i. 
Med Ild og hendes venner kommer vi væk fra måneklanen og oplever lidt mere af omverdenen, men det ikke uden farer. Vi oplever en stigning i væsner som jagter dem i håb om at få fat i det som de stjal fra forskningsfarmen, men med det i mente er væsnerne stadig et ret stort mysterium. Som håbet får vi lidt flere svar på hvem væsnerne er, og hvad de vil, men samtidig er der også dukket flere spørgsmål op, for vi ved stadig ikke hvor de stammer fra, men som læser er jeg begyndt at få en lille ide om det, men det må jeg vente spændt på at lære mere om i tredje bog. 
Udover væsnerne, så møder vi faktisk også en anden klan, men den vil jeg ikke spoile for meget af. Men jeg kan fortælle de meget anderledes end måne og vindklanen er. Jeg var ikke altid lige stor fan af dem, men de var interessante på deres egen måde. 

I denne fortsættelse er det stadig Ild/M24's synsvinkel vi følger, og vi oplever hende udvikle sig en del i løbet af den her bog. Alt den traume hun har gennemgået på mælkefarmen med voldtægten og frihedsberøvelsen berør hende stadig meget, men hun er så småt ved at lade nogle af sårene hele, og begynder bl.a. også at vise en smule mere interesse for kærlighed, specielt Hav vækker hendes nysgerrighed. Dog opstår der sig også lidt af et trekantsdrama, da hun begynder at se M03 som andet end den lille dreng hun voksede op med i Opfostringen, og det skaber lidt indre kaos for Ild. 
Men det var interessant at se andre sider end bare kampen mod væsnerne og flugten fra dem, og det giver fortællingen et godt flow at der så småt bliver blandet lidt almindeligt som kærlighed og venskaber ind i handlingen. Der var lidt i første bog, men det udvikler sig meget mere i denne fortsættelse, og jeg er spændt på hvilken retning Ilds kærlighedsliv vil udvikle sig i den næste bog!


Jeg vil sige at alt i alt er den her fortsættelse velskrevet og ligesom sin etter næsten ikke til at slippe når man kommer i gang, og med den cliffhanger som bog 2 sluttede med, så har jeg utroligt høje forventninger til den tredje bog! 













Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger om bogen. 

søndag den 21. juni 2026

Anmeldelse: Alfabetserien #2. - B, Se dig om ved alle døre.

Alfabetserien B.

Titel: Alfabetserien #2. - B, Se dig om ved alle døre.

Forfatter: Lars Thomassen 

Forlaget: Falco.

Udgivet den: 05/06-2023

Antal sider: 360. 

Antal stjerner: 5/5. 


B - Se dig om ved alle døre. 

Da en kvinde på sin morgentur finder en torso på Assistenskirkegården i Odense, kastes Rejseholdets Efterforskningsteam ud i en gruopvækkende sag. Med en morder på fri fod er kriminalkommissær Iben Brahms og hendes nærmeste kollega og ven, Asger Hartvig, tvunget til at gå på jagt efter en dødbringende gerningsmand med en farlig besættelse af nordisk mytologi.

Asger, der plages af både ludomani og spirende PTSD, kæmper indædt med sine indre dæmoner, mens han forsøger at hjælpe Iben med at løse den bestialske sag.
De to efterforskere kastes ud i en livsfarlig kamp mod en modstander, der er villig til at dræbe igen for at nå sit endelige mål.


Jeg læste i efteråret 25 den første bog i "Alfabetserien", efter jeg havde deltaget i et event med forfatteren. Jeg var solgt efter første bog, og vidste bare dette var en serie jeg måtte læse videre på! Hold nu helt ferie den var fantastisk medrivende.

Derfor havde jeg også høje forventninger til denne fortsættelse, og jeg kan fortælle den levede op til dem alle! 

 

Rejseholdet er samlet, men Asger kæmper stadig med sine dæmoner. Dog går der ikke lang tid før en ny sag dukker op. I Odense er en morder på fri fod. Her må holdet på jagt efter en morder som er farligt besat af nordisk mytologi. 

Det er ikke de længste bøger, men alligevel sker der en masse når man følger Asger og Iben som de skal opklare de her mystiske og farlige sager. Dog formår forfatteren at bygge bøgerne op på en måde hvor man aldrig føler det bliver for meget eller urealistisk selvom det ikke er mange sider handlingen foregår over. I Denne fortsættelse følger vi både Asger og Iben, men faktisk primært Iben. Vi kommer tættere på Iben og ser andre sider af hende end i den første bog og jeg må sige det faktisk er ligefor hun er min favorit at følge, selvom Asger da også stadig trækker i min opmærksomhed. 

 

Ligesom med første bog så får vi fortid og nutid. Denne gang er fortiden dog lidt anderledes, for vi ser ikke offerets synsvinkel denne gang som vi gjorde i første bog. Her følger vi en helt anden, og jeg må sige det byggede op til der lå mere bag det end først regnet med. Med den her vinkel troede jeg virkelig jeg vidste hvem morderen var fra start af, men der snød forfatteren mig virkelig, og jeg elskede alt ved det. 

Med det kom der plot twists jeg ikke havde set komme, og morderen var en helt anden end jeg havde regnet med, og det gjorde også jeg var så meget mere fanget da det blev afsløret. 

Samtidig følger vi jo også stadig Iben og Asgers privatliv. Asger som kæmper med at få styr på sit liv og sin økonomi, og Iben som føler sig forfulgt i sit eget hjem, og her har slutningen på denne bog gjort mig endnu mere fanget. For sikke en cliffhanger! jeg skal helt bestemt snart læse videre, og finde ud af hvad der sker nu! Men mere kan jeg ikke sige uden at spoile for meget. 

 

Det her er dog en serie jeg helt bestemt kan anbefale! Specielt hvis du er til krimi som ikke er alt for langtrukken, men stadig har masser plot twist og drama med sig! 

 

onsdag den 17. juni 2026

Anmeldereksemplar/Reklame - Mørkt paradis #1. - Kun den stærkeste overlever

Mørkt paradis. 

Titel: Mørkt Paradis #1.  - Kun den stærkeste overlever.

Originalt sprog: Svensk.

Forfatter: Maria Hernius. 

Udgivet på dansk ved: HiReader. 

Udgivet på dansk den: 31/10-2024

Antal sider: 408.

Antal stjerner: 5/5. 

Bogen er modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 


Kun den stærkeste overlever.

Indespærret. Dehumaniseret. Dødsdømt. 

Den menneskelige verden, som vi kender den, er kollapset. En ny, ukendt art har indtaget Europa, og resten af ​​menneskeheden holdes fanget i forskellige gårde. 

På gården kendt som Opfostringen vokser M24 op under brutale og forfærdelige forhold. Hun ved ikke, hvem hun er, eller hvor hun kommer fra, men flygtige erindringer minder hende om, at hun engang levede i frihed. Nu er hun forvist til et liv, hvor overlevelse er det eneste mål. Bliver man først fragtet væk fra gården, er man død. 

Da tiden løber ud, må M24 træffe et valg. Ønsker hun at acceptere sin skæbne og dom, eller vil hun gøre et sidste desperat forsøg på at genfinde friheden udenfor? Hvor langt er hun parat til at gå for sin og andres frihed? Og hvad er der egentlig tilbage af menneskeheden uden for fjendens gårde? Én ting er sikkert i det mørke paradis: Kun den stærkeste overlever.




Jeg hørte en del om "Mørkt Paradis", da den første bog i serien udkom tilbage i 2024, men var ikke helt solgt på ideen om de her mystiske ubehagelige væsner og den verden som M24 levede i, så jeg glemte egentlig ret hurtigt bogen trods den fik en masse gode anmeldelser.
Da bog 2 så udkom her for ikke så lang tid siden blev jeg faktisk nysgerrig, jeg læste nogle flere af anmeldelserne og læste bagsideteksten igen, og vurderede den fortjente måske alligevel en chance.
Hold da helt op hvor er jeg glad for det nu! For sikke en vild start på serien, som bygger en masse spørgsmål op, som jeg håber vi får flere svar på i næste bog, som jeg heldigvis har liggende klar til at blive læst! 

Da jeg begyndte på bogen var jeg lidt skeptisk, for det ikke altid den her form for dystopiske bøger fanger min interesse, men jeg blev faktisk utroligt hurtigt fanget. 
M24 er en interessant karakter. Da vi møder hende i starten er hun en ung pige som lever i Opfostringen, hvor børn vokser op uden voksenkontakt og brutale levevilkår. 
Her er det nemlig Væsnerne som styrer den daglige gang, hvor børnene hver morgen bliver vurderet og muligvis udvalgt til noget de ikke ved hvad er. 
M24 er en omsorgsfuld og reflekterende pige, hun har sine to nærmeste i Opfostringen som hun vil gøre alt for at beskytte, også selvom hun realt ved hun ingen chance har overfor væsnerne. 
Jeg var meget fascineret af hendes udvikling, og vil sige forfatteren virkelig har fået skabt en interessant rejse for M24. Den virker realistisk når man tænker på alt det M24 kommer ud for i sin tid i Opfostringen og de steder hun oplever. Jeg oplevede hvert fald at jeg følte hendes vej gav mening og fangede mig som læser. 
Så der væsnerne. Sikke nogle ubehagelige og klamme væsner der bliver beskrevet. Jeg vil ikke afsløre for meget, men jeg vil sige denne første bog har virkelig lagt op til mange spørgsmål.
Hvem er de? Hvor kommer de fra? Hvad vil de? Hvorfor holder de menneskerne fanget i lejre? 

Den første bog er meget worldbuilding og karakterudvikling, men den er samtidig også spækket med en masse handling og drama. 
Det tydeligt at mærke der er meget forklaring og fokus på væsnerne og M24, samtidig med der sker en masse. Her vil jeg dog sige forfatteren formår at skabe en fyldende fortælling, hvor vi med M24 lærer en masse om væsnerne, uden vi får alle svarene på en gang, og dermed bliver holdt fanget af fortællingen. 
Uden at afsløre for meget kommer M24 nemlig videre fra Opfostringen, til en anden lejer, hvor hun må tage beslutningen om hun vil leve i det miljø mere, eller om hun skal tage chancen og prøve at flygte. 
Det er nemlig utroligt brutalt hvad de væsner udsætter børnene og ikke mindst alle menneskerne for. Der er også en triggerwarning i starten af bogen, som advarer om grov vold, voldtægt og mere, så jeg var heldigvis forberedt på det ikke var den blideste fortælling, uden den selvfølgelig afslørede alt hvad der ville ske. 
Så jeg vil helt klart anbefale at tænke sig om før man begynder på bogen, og nok ikke ligefrem anbefale den til børn eller unge. Med det i mente, så det en utroligt velskrevet bog, som har en spændende handling, et fyldigt karaktergalleri som man ikke kan undgå at blive fanget af, og et univers som er medrivende. Så står i og mangler en god bog her til sommer, og i ikke allerede har læst denne her, så kan jeg klart anbefale jer at give den en chance! 









Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse og er blevet anmeldt efter egne meninger og holdninger til bogen. 

onsdag den 10. juni 2026

Anmeldereksemplar/Reklame - Sang #1. - Sang.

Sang. 

Titel: Sang #1. - Sang. 

Forfatter: Elina Pitkäkangas. 

Udgivet på dansk ved: Straarup & Co. 

Udgivet på dansk den: 20/03-2025

Antal sider: 536

Antal stjerner: 4/5.

Bogener modtaget af forlaget,
så mange tak til dem! 

Sang. 

Så længe Qiu flyver i bjergpasset,
har jeg en mulighed for stadig at
mærke antydningen af et hjem.

Sekstenårige Kong Dawei lever i en fattig bjerg-landsby i Namla-provinsen og betaler sin borger-gæld ved at smugle illegale varer i nattens mulm og mørke. For det menneske, der ikke betaler sin borgergæld, bliver statens ejendom og ender i arbejdslejren Naraka. En dag går det galt, og sammen med sin storebror, Ren, havner Dawei i Sang-provinsen, som regeres af Den Hvide Tigers klans grusomme herskerinde. Her ændrer livet sig drastisk for de to drenge.





"Sang", er en bog jeg var ret spændt på at læse. Den lød spændende, men også som noget lidt andet end hvad jeg plejer at læse. Samtidig kunne jeg se efter den udkom, at den begyndte at få en del gode anmeldelser, dog vidste jeg stadig ikke helt om den ville fange mig 100%. 
Nu har jeg dog læst den, og jeg må sige jeg er glad for jeg gav den en chance, også selv om den ikke fangede 100% på alle måder. 
Men det var nu alligevel en interessant læseoplevelse! Og bestemt en serie jeg kunne finde på at læse videre på, hvis jeg er så heldig at den næste bog udkommer på dansk, for den sluttede alligevel med lidt af en cliffhanger. 

Kong Dawei lever i en fattig bjergby, hvor han tjener og betaler sin borgergæld ved at smule illegale varer om natten.
For betaler han ikke sin gæld ud inden han bliver 18, så bliver han statens ejendom og skal i arbejdslejeren Naraka. En dag går det dog galt, og sammen med sin bror Ren havner de i klørerne på Den Hvide Tigers Klans herskerinde. En grusom kvinde.
Dawei ender som hendes ejendom, en soldat i hendes hær, hvor han dagligt kæmper med sin samvittighed og ønske om at finde sin bror igen. 
Jeg kunne som sådan godt lide handlingen og konceptet, men jeg oplevede også bare der ofte var sektioner af bogen hvor der bare ikke rigtigt skete noget, hvor jeg følte der var en del sider uden handling, men bare en masse fylde. Det tabte nogle gange min interesse, og er derfor grunden til jeg ikke kunne give den sidste stjerne.
Men ser vi bort fra det, og kigger på den del af bogen og handlingen hvor jeg følte der skete noget, så var jeg virkelig fanget. Generelt de sidste 200 sider var dem som fangede mig mest. Her skete en masse for Dawei som gjorde jeg fik svært ved at slippe bogen, og bare gerne ville have mere.

Dawei er en interessant dreng. Da vi møder ham har han indgået et tavshedsløfte. Han taler ikke, og kommunikerer kun gennem tegnesprog. Det er den han er, men efter han bliver taget af herskerinden, må han gå imod alt hvad han tror på, og tale igen. Uden at spoile for meget kan jeg fortælle det virkelig ændre ham, og han gennemgår en stor karakterudvikling fra vi først møder ham, til vi slipper ham i slutningen af bogen. 
Det var en fornøjelse at følge ham, og jeg håber da vi får lov at følge ham lidt igen i næste bog. 
Og så der Ren, Daweis bror. Han er også en interessant en, og en som til tider irriterede mig. Han er ikke meget med, men fylder alligevel en stor del af bogen. Ham håber jeg virkelig også vi møder i næste bog. 

Det var en spændende bog med mange elementer, såsom asiatisk historie, et presset folkefærd og queer elementer, så en masse man kan relater til og se virkelighedsnære elementer selvom det en fantasy bog. 
Selvom den ikke altid fangede min interesse, så vil jeg dog alligevel anbefale den, for den havde utroligt mange gode ting ved sig, og udviklede sig til en bog jeg næsten ikke kunne slippe til sidst. Så giv den endelig en chance! 






Bogen er tilsendt af forlaget til anmeldelse, og er blevet anmeldt efter egne holdninger og meninger om bogen.